Plickers i klassen – et alternativ til Kahoot

Jeg er tilsynsførende, og ud over at føre tilsyn med at skolen står mål med folkeskolen, synes jeg det er en ekstra lille gevinst hvis jeg kan give lærerne inspiration til nye læringsmetoder, værktøjer etc. Og ofte går det også den anden vej. Jeg kommer hjem med fantastiske nye værktøjer, som lærer-ildsjæle har fortalt mig om. I dag er jeg kommet hjem fra et tilsynsbesøg, hvor naturfagslæreren, Niels, benyttede et fantastisk ”polling” system, som kan benyttes i stedet for fx Kahoot. Systemet hedder “Plickers”, og den store forskel (og fordel) ved ”Plickers”, er at eleverne kan deltage offline. Det er altså kun læreren som behøver at have adgang til computer og smartphone. ”Plickers” er genialt, og ganske gratis.

plickers-i-klasse
Her står Niels, og er igang med at scanne elevernes svar

Hver elev får deres eget unikke firkantede kodesymbol (En meget enkel QR-kode), som de kan holde op i luften. Eleven kan vise deres symbol/QR-kode i fire positioner – hermed fire forskellige svarmuligheder:

  • Side et op = svar A
  • Side to op = svar B
  • Side tre op = svar C
  • Side fire op = svar D
plickers-kort
Hvis eleven viser sybolet/QR-koden således til læreren, så svarer eleven C (hvis man kigger godt efter kan man se et lille C på den side som vender opad

For læreren et det forholdsvist nemt at bruge Plickers.

  1. Opret dig på Plickers.com
  2. Opret en klasse (fx din 3. klasse som du underviser i matematik). Efter du har trykket SAVE kommer du automatisk til punkt 3
  3. Du knytter dine elevers navne til de enkelte kort, ved at trække og slippe de enkelte kort fra højre til venstre. Der er i alt 63 kort, så det bør være mere end rigeligt til en almindelig størrelse klasse 😉 (Hvis du ikke knytter dine elever til de forskellige kort, kan du alligevel godt afvikle en undersøgelse, men så bliver der bare svaret som “Guest”. Kort 17 bliver så kaldt “Guest 17”)
  4. Du opretter/skriver spørgsmål i menupunktet “Library”,
  5. Ud fra hvert spørgsmål klikker du “Add to Queue…”, og vælger din klasse
  6. Du udprinter Plickers-kort under menuepunktet “Cards” (dette trin kan gøres når du vil)
  7. Du installerer Plicker App’en på din telefon
  8. Du møder ind i klassen, og uddeler dine printede Plickers-kort til de rette elever (dem du tilknyttede kortene til i punkt 3)
  9. Du går i “Live mode” på plickers.com, og viser det på projektoren
  10. Du vælger din klasse i App’en på din telefon, og klikker på de spørgsmål du vil have dine elever til at svare på (spørgsmålet vises nu på projektoren)
  11. Eleverne løfter deres kort op og vender kortet i den retning som passer med det de vil svare (A, B, C, eller D)
  12. Du klikker på kamera-ikonet på din telefon, og scanner elevernes kort (på tavlen og på telefonen kan du se hvornår telefonen fanger de forskellige elevers svar (Jeg har prøvet det af og det tager ca 10-20 sekunder at scanne 14 elever, og min telefon kan scanne A5 kortene på 10 meters afstand – ret godt gået).

Undervejs kan du sammen med klassen beslutte, om de skal kunne se hvem der har svaret rigtigt og forkert. Og når alle dine spørgsmål er afsluttet, kan du gå i Reports (i menuen) og se et scoreboard over din klasse. Du ser hele scoreboardet, så måske er det en ide at kopiere top 3 over i excel, word eller PowerPoint, hvis du vil offentliggøre vinderen for klassen.

Jeg tænker Plickers kan være et fantastisk værktøj for skoler som har svært ved at komme til computere, og hvor eleverne ikke er gamle nok til at have mobiltelefon. Men det kan jo også være man er på en lokation hvor wifi eller mobildækning er dårlig, og man derfor ikke kan forvente at samtlige elever kan komme online.

Plicker er helt sikkert meget interessant. Del endelig dette blogindlæg. Jeg tror mange lærere kan have glæde af det.

3 kommentarer til “Plickers i klassen – et alternativ til Kahoot

  1. Jeg synes også denne ide er rigtig god, og det er et godt eksempel på at man sagtens kan udtænke low-tech værktøjer til undervisningen.

    Dog vil jeg gerne vide hvordan folkeskolen generelt forholder sig til dataopsamling hos trediepart, hvilket jo sker i dette tilfælde. Er der hjælp til læreren til at forstå hvordan man skal forholde sig, og hvordan man undersøger om en given “Privacy Policy” er god nok? Er der fastsat rammer for dette?

  2. Hej Kjeld,
    Tak for din kommentar. Ja Plickers er virkelig et godt low-tech eksempel.
    Angående “Privacy Policy”, er det jo altid en god ting som lærer at overveje. Og hvis man bruger et system meget er det vigtigt at undersøge hvordan de bruger/gemmer dataen man leverer ind (Google er jo et af de slemme eksempler: ved at benytte “Googlepakken” accepterer du at de må bruge din data i forskellige sammenhænge) Jeg vil dog sige i netop dette tilfælde (Plicksers), så vil jeg ikke være specielt bekymret. Det er jo blot spørgsmål/svar der samles op i systemet. Selvfølgelig skal du ikke stille dine elever et spørgsmål som fx: Hvad er dit CPR nr! 😉

  3. Pretty ѕection of content. I just stumbled upon your weblog ɑnd in accession capital tօ assert tһat I acquire ɑctually enjoyed account үour blog
    posts. Ꭺny wаy I will be subscribing tο уour feeds and
    even Ӏ achievement уօu access consistently rapidly.

Skriv en kommentar