Om IT i folkeskolen

Der er i dag mange skolelærere der er utrolig gode til at inddrage IT på en spændende og nyttig måde i undervisningen. Men der er desværre også mange lærere som føler sig på udebane når det drejer sig om IT i undervisningen.

Da jeg gik på lærerseminariet i starten af 00’erne var der studerende der aldrig havde prøvet at sende en e-mail og ikke vidste hvad en browser var. I dag har denne gruppe formentlig fået styr på disse to ting, men udviklingen inden for IT går stærkt, og der opstår hele tiden nye og spændende muligheder, som med stor fordel kan benyttes i undervisningen. Jeg har desværre set alt for mange eksempler på undervisning som er fuldkommen blottet for brug af IT. IT er på ingen måde løsningen på alle problemer, men rigtig brug  kan højne læringen og i flere tilfælde være med til at aktivere elever som ellers kan være svære at få med. Der har faktisk været en del fokus på denne problemstilling i medierne de seneste år, men jeg synes der mangler et sted hvor lærere kan søge hjælp og gode ideer til hvordan man så kan bruge IT i undervisningen.

Jeg er uddannet folkeskolelærer i 2003. Jeg arbejdede som skolelærer indtil jeg søgte ind på IT universitetet. På IT universitetet fokuserede jeg på læring og IT og mit speciale omhandlede læringscomputerspil. I dag er jeg uddannelseskonsulent, og en stor del af mit job består i at udvikle undervisningsmateriale og undervisningsforløb som understøttes af IT.

Derfor har jeg oprettet denne webside. Jeg vil beskrive nye platforme, websider og medier som kan bruges i undervisningen i folkeskolen. Jeg vil give mit bedste bud, eller referere til ting jeg selv har afprøvet eller hørt om. Jeg forventer også at indbyde gæstelærere til at beskrive deres oplevelser med brug af forskellige medier i undervisningen.

Jeg håber I vil tage godt imod denne webside. Hvis I tænker jeg på den ene eller anden måde kan hjælpe jeres skole/institution videre, så skriv endelig til mig. Hvis I selv har gennemført undervisningsituationer, hvor I har brugt IT på nye og spændende måder, så er jeg også meget interesseret i at høre fra jer.

Med Venlig hilsen
Martin Jensen
mail: martinhjensen(snabelA)gmail.com

9 kommentarer til “Om IT i folkeskolen”

1. Hej Martin
    Jeg er pædagogisk rådsformand og gymnasielærer på Nordsjællands Grundskole og Gymnasium, hvor vi med lys og lygte leder efter en kompetent it-kyndig, som kunne undervise grundskolelærerne fra 0. – 10. klasseslærere i brug af it i undervisningen – på et meget praktisk plan.

Er det noget, du bruger tid på? Vi havde forestillet os en eftermiddag ca 1.5 time, for det varer vores pædagogiske møder.

Jeg afventer spændt dit svar.

Venlig hilsen Karina Kølle

Svar
  2. Selvom lockouten for anden gang i træk var ved at aflyse mit foredrag på jeres skole, lykkedes det heldigvis. Det var yderst interessant at være ude hos jer, og jeg tror og håber jeg fik inspireret jeres grundskole til nye måder at bruge IT i undervisningen.

Svar
    • Hej Martin. Jeg er så en af dem fra NGG, der nu endelig er kommet igang med en wordpressblog til min 0.kl. Men der er opstået nogle småproblemer, som jeg ikke finder svar på i diverse “hjælp”-felter. Mon du kan hjælpe mig?
      Samtidig leder jeg med lys og lygte efter bogstavspil til Ipad. Mon du kender nogen?
      Mange hilsner
      Lene Christophersen

• Hej Lene,
        Det lyder godt at der er kommet gang i en blog i din klasse. WordPress kan jo mange ting, og ja, i opstartsfasen har man ofte spørgsmål. Nogle svar kan man google sig til og andre må man spørge nogen der kender lidt mere til det om. Du er velkommen til at spørge mig, hvis I stadigvæk bøvler med noget.
        Angående bogstavsspil til ipad, findes der en del. De fleste af dem er desværre på engelsk. Jeg har desværre ikke prøvet dette endnu, men kunne måske være et bud. Det er på dansk:

VH

3. Kære Martin
    Vi vil gerne takke dig mange gange for dit spændende og lærerige oplæg. Der var stor begejstring hos lærerne, og jeg tror, at hvis du kan lokkes, vil vi gerne gøre brug af dig igen i det kommende skoleår, for efter dit besøg havde du virkelig igangsat ideer og lyst til at lære mere og styrke IT-kompetencerne hos mange. Endnu en gang tak….
    Venlig hilsen Karina Kølle

4. Hej Martin

Vi skal i august have nogle pædagogiske dage og kunne rigtig godt tænke os en workshop om “it og digitale medier i undervisningen” torsdag d. 8. august – er det noget du kunne være interesseret i, eller kan du anbefale nogle, som kan inspirere bredt og åbne nye døre i forhold til indragelse af it i undervisningen.

Berit

• Hej Berit,
      Det lyder rigtig interessant. Spændende at indbygge en workshop med IT og digitale medier på jeres pædagogiske dage.
      Jeg kan desværre ikke den dag. Men jeg tænker om nedenstående arrangement/workshop ikke kunne være til inspiration til jer. Arrangementet – digitale læring i fagene – blev afholdt i december sidste år. Måske det endda kan give dig nogle navne som kunne være interessante at invitere til jeres dag!
      Huske at klikke på “Dagens foreløbige program”

Venlig hilsen

5. Hej Martin,
    Mange tak for en rigtig god og lærerig workshop om Flipped Classroom på uddannelseskonferencen. Jeg skal helt sikkert afprøve dette i min undervisning